Radeon HD 5700: АМ D популяризира DirectX 11 в средния клас




Radeon HD 5700: АМ D популяризира DirectX 11 в средния клас

PCMagazine, Брой 11
Категория: Хардуер , Графични карти
Етикети: AMD , АМД , графични карти , Radeon , Radeon HD 5700
Добрил Доков
12.11.2009

Radeon HD 5700: АМ D популяризира DirectX 11 в средния клас

Преди доста време, когато Microsoft анонсира DirectX 10, начинът, по който се развиваха нещата, се диктуваше почти изцяло от Nvidia, тъй като AMD не успя да пред- стави навреме своите предложения за графични карти. Не знам как стоят нещата за повечето потребители, но лично на мен изобщо не ми хареса начинът, по който Nvidia „командваше шоуто“ в онези дни. Сега, когато дойде времето за DirectX 11, ситуацията буквално се обърна и AMD са тези, които са готови със своя хардуер, а Nvidia са в ролята на догонващи. И честно казано, в момента ситуацията ми се струва значително по-добра за потребителите...

След като AMD представи върховите DirectX 11 предложения под формата на графичните карти от фамилията Radeon HD 5800, дойде време и за моделите, ориентирани основно към средния пазарен сегмент. Съвсем логично това са моделите от фамилията Radeon HD 5700 и засега включват две предложения – Radeon HD 5770 и Radeon HD 5750. Макар да се очакваше разликите между двата модела да са основно в тактовите честоти, на които ще работят ядрото и паметта, се оказа, че те ще се различават и по броя на някои функционални модули. Но всяко нещо по реда си, нека първо разгледаме какви са характеристиките на двата модела, както и какви са различията между тях.

Radeon HD 5700 – половин Cypress?

Както може да се види от спецификацията на AMD, по отношение на моделите от серията 5700 ядрото на новите видеокарти доста прилича на „орязан“ Cypress. Това, което Juniper (каквото пък е кодовото име на ядрата на моделите от серията HD 5700) представлява на практика, всъщност е половинка от Radeon HD 5800. Освен наполовина по-малкия брой на SIMD блоковете и прилежащите им шейдъри в него са редуцирани също така и TMU/ROP модулите, за да отговарят на по-малкото SIMD елементи.

Редукцията в общия брой на модулите позволява на AMD да произвежда Juniper по 40 nm процес, без при това да се стига до увеличения производствен брак, така типичен за RV740, и недобре „узрелия“ процес на TSMC. Свидетелство за доста подобрения 40 nm процес на TSMC е относително ниската цена, на която AMD предлага моделите от серията Radeon HD 5700 – ако добивът на чиповете беше на твърде ниско ниво, производството щеше да е икономически неоправдано при текущите цени.

И като стана дума за цените, няма да е излишно да споменем какви ще са те според официалното становище на AMD. По-слабият от двата модела – Radeon HD 5750, ще се предлага на цена от 109 USD до 129 USD според обема на паметта (512 МВ или 1 GB), докато по-голямото му братче Radeon HD 5770 ще се предлага само окомплектовано с 1 GB памет на цена от 159 USD. Естествено тези цени са по-скоро препоръчителни, отколкото реалистични и вероятно ще трябва да очакваме малко по-високи стойности при родните търговци.

 

 

Но да се върнем на графичните карти – подобно на предходната реализация от серията HD 4770 предложенията от ранга HD 5700 ще бъдат окомплектовани с GDDR5 памет, работеща съответно на 1000 MHz (Radeon HD 5750) и 1200 MHz (Radeon HD 5770). Широчината на шината, през която ще си комуникират процесорът и паметта, е 128 бита, като максималният трансфер, който може да бъде осъществен, е 73.6 GB/sec за HD 5750 и 76.8 GB/sec за HD 5770.На пръв поглед това изглежда твърде малко, особено като се вземе предвид пропускателната способност на Radeon HD 4870, на чиито характеристики отговаря модел HD 5770. При Radeon HD 4870 пропускателната способност на 256-битовата шина с GDDR5 памет е около 115.2 GB/sec. При все това едва ли можем да очакваме проблеми откъм тази посока, тъй като при Radeon HD 4870 ограничение на възможностите на графичния процесор от пропускателната способност на шината беше почти невъзможно да се получи.

Освен разлики в пропускателната способност между Radeon HD 5750 и HD 5770 ще има различия също така и в техните графични ядра. Докато при по-старшия модел ядрото ще разполага с 10 SIMD блока с общо 800 шейдъра, Radeon HD 5750 ще предлага 9 SIMD блока с общо 720 шейдъра. Освен броя на SIMD блоковете респективно ще бъдат редуцирани и TMU модулите – вместо с 40 както при HD 5770 по-малкото му братче ще разполага с 36. Честотите, на които ще работят ядрата на двата модела, ще са съответно 850 MHz за Radeon HD 5770 и 700 MHz за Radeon HD 5750.

Общият брой на транзисторите и в двата графични чипа е 1.04 млрд., като осигуряваната от тях производителност е 1.36 TFLOPs за Radeon HD 5770 и 1.008 TFLOPs за Radeon HD 5750. Едно от впечатляващите постижения на AMD при новата серия графични карти е нивото на консумирана енергия в ненатоварен режим. Докато под товар двете карти консумират съответно 86 W и 108 W (5750/5770), в режим на изчакване и двете карти консумират под 20 W. Ако трябва да сме по-конкретни – 16 и 18 W за 5750 и 5770. Едва ли има нужда да се посочва, че това е, меко казано, впечатляващо постижение за видеокарта с графичен чип с над един милиард транзистора, окомплектована с GDDR5 памет.

И така, след като разгледахме какви са характеристиките на двата модела, нека пристъпим към тестовете на техните възможности от гледна точка на хардуера и какво можем да очакваме от тях.

Тестове и резултати

Тестовата система, на която тествахме възможностите на двете графични карти, се състои от дънна платка ECS P55H-A с чипсет Intel P55 и Socket LGA 1156. Процесорът на системата е Intel Core i7 870 с тактова честота 2.93 GHz и 2 GB DDR3-1333 MHz памет, работеща в двуканален режим. Операционната система е Microsoft Windows Vista Ultimate Edition Service Pack 1, като използваните драйвери за графичната карта са стандартните за серията Radeon HD 5700, публикувани на сайта на AMD – „RadeonHD_5800_ 5700_Catalyst_Vista_Win7“. Настройките за качество на изображението са зададени през контролния панел на ATI Catalyst и са за максимално качество на филтрация плюс изключен VSync.

 

Заглавията, използвани за тестовете, включват продуктите 3DMark 2006 и 3DMark Vantage (Performance Mode) на Futuremark и игрите Crysis Warhead, World in Conflict, FarCry 2, Call of Juarez, Resident Evil 5 и Lost Planet Colonies Edition. С изключение на Crysis Warhead при всички тестови игри бяха използвани максималните възможни настройки на детайлите. Що се отнася до Crysis Warhead, там използваната настройка беше за ниво на детайлите Gamer. Единственото заглавие, при което използвах антиалайсинг, беше Resident Evil 5, тъй като в повечето от другите игри активирането би довело до доста сериозен спад в производителността.

Както може да се види от резултатите на двете графични карти в продуктите на Futuremark, те предлагат доста сериозна производителност. Тъй като едва ли са много хората, „играещи“ на 3Dmark, далеч по-важни обаче са резултатите в действителните тестови игри.

В почти всички игри Radeon HD 5770 успява да постигне напълно задоволителни резултати независимо от това дали става въпрос за резолюция 1680х1050 или 1920х1080 пиксела. Видно е, че в лицето на Radeon HD 5770 AMD имат наистина силен играч, който предлага впечатляваща производителност независимо от факта, че е позициониран в средния пазарен сегмент.

Какво да кажем за Radeon HD 5750 – по-малкото братче? Разликата от около 50 USD в цената се изразява под формата на доста сериозна разлика, която понякога може да е причина да се премине тънката граница между „игруемо“ и „невъзможно за игра“. Все пак на цена от около 109 USD до 29 USD, трябва да признаем, Radeon HD 5750 предлага повече производителност, отколкото всяка друга карта до момента.

Заключение – изборът е труден

Истинският „герой“ в случая е не друг, а моделът Radeon HD 5770. С него AMD успява да достави на потребителите доста сериозен „пакет“ от производителност и екстри на съвсем поносима (за съответния пазарен клас) цена. Единственото, което остава под въпрос, е – каква ще е производителността на този модел и клас като цяло под DirectX 11? За да си отговорим на този въпрос, за съжаление ще трябва да почакаме малко, до излизането поне на няколко игрови заглавия, използващи DirectX 11. Дотогава обаче, ако искате да сте в крак със съвременния хардуер, предложенията на AMD са отговорът на вашите търсения – независимо дали става въпрос за високия или средния сегмент на пазара.

 


Съдържание: