Геймърската периферия – лукс или необходимост?




Геймърската периферия – лукс или необходимост?

PCMagazine, Брой 11
Категория: Хардуер , Аксесоари , Игри
Етикети: геймърска периферия
PC MAGAZINE
12.11.2009

Геймърската периферия – лукс или необходимост?

Несъмнено за някои потребители притежаването на волан или дори само джойстик е по-скоро излишен лукс, отколкото необходимост. Отговорът на този въпрос зависи само от личните предпочитания на играчите, но с наближаването на традиционно силния за производителите на игри зимен период решихме да тестваме различни варианти на геймърска периферия. Независимо дали става дума за шофьорски волан или джойстик за по-лесно и удобно управление на самолети, в броя ще открием най-подходящото предложение.

Всъщност истината е, че в понятието „геймърска периферия“ влизат твърде обширна гама продукти, сред които са дори приетите за стандарт мишка и клавиатура. Ако трябва да сме точни, в последните няколко години към геймърската периферия вече се включват значително по-широк кръг от продукти, отколкото преди това. Освен споменатите волан и джойстик към този сегмент вече можем да причислим и предложението на Nvidia за триизмерна игра, представляваща комплект от LCD очила и евентуално монитор.

И така, нека пристъпим към разглеждането на съответните продукти, които се предполага да увеличат удоволствието от играта. Първият модел, който ще разгледаме, са именно 3D очилата на Nvidia, които увеличават значително реализма при игра, особено когато става дума за 3D заглавие.

Избор на редактора:

Nvidia 3D Vision

Вероятно вече сте запознати с особеностите на този продукт, който компанията представи преди няколко месеца. Ако не сте, съвсем накратко може да обобщим принципа му на действие – за да се създаде илюзия за триизмерно изображение, е необ- ходимо всяко око да получава леко по-различен образ от този на своят „събрат“. Причината за това се крие в механизма за определяне на разстоянието до обектите от мозъка – той разчита на отклонението в паралакса между двете очи, за да прецени на какво разстояние са обектите в сцената.

За да се създаде илюзия за триизмерен образ на двуизмерно изображение,то трябва да прожектира два независими един от друг образа, които да се виждат само от окото, за което са предназначени. Реализацията на този процес при продукта на Nvidia е доста проста, вследствие на което изключително оригинална и ефикасна – двете LCD стъкла на очилата могат да се поляризират и станат непрозрачни почти мигновено, с което блокират достъпа на съответното око до картината на монитора.

На самия монитор се изобразяват два комплекта редуващи се изображения съответно за лявото и за дясното око. Тъй като очилата са синхронизирани с видеокартата (и оттам дисплея), всяко око „получава“ полагащия му се образ, докато другото получава непрозрачно стъкло на дисплея. Процесът протича при изключително висока скорост (100-120 Hz и повече сумарна честота на опресняване на кадрите), поради което потребителят не забелязва нищо. Като вземем предвид факта, че всяко око получава половината от изобразяваните кадри, 120-те херца честота на опресняване всъщност са равни на 60 Hz, което е напълно достатъчно за комфортна игра с LCD дисплей.

 


 

Както можете да се досетите, използването на тези очила си има един доста конкретен недостатък – нуждата от мощна графична карта, която да може да осигури поне 40-60 fps при игра на съответните заглавия. Казано по-просто, едва ли ще можете да се насладите на това инженерно постижение с графична карта GeForce 8800/9800GT, ще ви се наложи да имате поне GeForce GTX 275 или по-мощна. Всъщност, като стана дума за видеокарти, 3D Vision си има още една особеност – може да се използва само и единствено с графична карта на Nvidia.

Въпросните 3D очила ни бяха предоставени за тестване от фирма Argus Computers, откъдето могат да бъдат закупени на цена от 239 долара с ДДС. Относно ефекта при използването на въпросните очила едва ли може да се каже нещо различно от „Уау!“. Ефектът, който се получава, е наистина зашеметяващ, като е добре да се има предвид, че колкото по-висока честота на опресняване над 100 Hz има използваният монитор (независимо дали CRT или LCD), толкова по-добре ще изглеждат изображението и играта.

Като недостатъци могат да се посочат относително високата цена, комбинирана с нуждата от мощна видеокарта и адекватен монитор. Освен тях обаче Nvidia 3D Vision има още един недостатък – при тестовете от време на време се наблюдаваха някои странни аномалии, вероятно дължащи се на проблем с драйверите.

Независимо от всичко ефектът от използването на тези очила е истинско и реалистично „потапяне“ в играта благодарение на триизмерната визия, поради което те наистина са уникален за геймърите аксесоар. По тази причина Nvidia 3D Vision получава приза „Избор на редактора“.

Razer Imba

Следващият продукт, който ще разгледаме, е комплектът Imba на Razer, който ни беше предоставен за тестване от фирма Asbis Bulgaria. В Imba се включва не само моделът мишка Naga MMOG, но и специфична подложка, осигуряваща комфорт и удобство при работа. Всъщност, ако трябва да сме честни, да се каже, че Naga е просто мишка, е все едно да се каже, че графичните процесори от последно поколение са просто 3D ускорители. Това, което представлява Razer Naga, е много повече от обикновена мишка – според Razer тя е изключително подходяща за използване от играчите на MMORPG заглавия.

За да се увеличи удобството на потребителите в различните игри, дизайнът на Naga е изработен по такъв начин, че да се изисква минимално напрежение на китката и дланта като цяло при работа. Освен тази особеност на дизайна самата мишка разполага с доста голям брой допълнителни бутони, към които може да се асоциират различни действия. Проблемът с тези допълнителни бутони е тяхното местоположение – откъм страната на палеца.

 

 

Според Razer натискът, необходим за активирането на допълнителните бутони, е изчислен така, че да се избегне тяхното случайно включване от играча. Проблемът е, че това не винаги отговаря на истината, тъй като, когато играта стане по-разпалена, едва ли натискането на тези бутони е най-важното нещо за което да внимаваме. Въпреки това като цяло необходимото усилие на натиск за използването им е доста добре преценено и в крайна сметка ги превръща в удобно допълнение.

За съжаление обаче не може да се каже същото за двата основни бутона плюс допълнителните два бутона на левия ръб на мишката. Основните бутони имат твърде голям ход, който макар и да зависи основно от личната преценка, може да се счете като лек недостатък. Допълнителните два бутона на левия преден ръб на мишката имат малко странна ориентация – твърде далеч напред от обхват за използване с палеца и твърде назад (специално задният) за използване с показалеца. В допълнение към това от тяхната чувствителност на натиск има какво да се желае, тъй като не са достатъчно отзивчиви при работа.

Като цяло Razer Naga представлява изключително удачно предложение, което ще ви даде уникални възможности по време на игра, без да се налага да използвате клавиатура, и по този начин ще ви спести ценно време. В комбинация с оком-плектованата в Imba подложка Megasoma получавате невероятно удобство, което със сигурност се търси от повечето запалени геймъри. Проблемът в случая е цената на комплекта – при цена от около 150 лв. за мишката плюс още около 90 лв. за Megasoma едва ли ще са много играчите, които ще се затичат настървено към магазина... Но все пак ако държите на марката Razer, то Megasoma + Naga определено е вашият избор.

Избор на редактора:

Logitech G13

Третото предложение, което ще разгледаме в статията, е на Logitech и всъщност трудно може да бъде причислено към конкретен клас. Става въпрос за модела Logitech G13, който едва ли може да бъде причислен към сектора на клавиатурите, джойстиковете или... каквото и да е друго. Logitech G13 ни беше предоставен за тестване директно от компанията Logitech, като той може да бъде намерен на пазара на цена от около 130 лв.

 

 

Интересното при този модел е фактът, че той всъщност е предназначен за използване с лявата ръка, тъй като ориентацията на вградения миниджойстик е такава, че се управлява с палеца. От гледна точка на ергономията едва ли има по-добро решение, тъй като, реално погледнато, ръката на играча е в почти напълно отпуснато състояние. В допълнение към това за оставащите пръсти на ръката разполагаме и с доста солиден брой бутони, чиито функции можем да конфигурираме с цел максимално удобство. Освен тях налице е и собствен LCD дисплей, на който може да се изобразява разнообразна информация, касаеща статуса на играча или други детайли като цяло.

Оформлението на G13 е такова, че да предложи максимално стабилна подпора на китката, оставяйки пръстите на потребителя свободни. Самите бутони са разположени по такъв начин, че да са достъпни с малко усилия. Особено силно впечатление правят вдлъбнатините на четири бутона, разположени идентично с WASD на клавиатурата, чието значение едва ли има нужда да обяснявам на запалените геймъри. Благодарение на вдлъбнатините тези бутони могат да се усетят дори при липсващо осветление. Всъщност, като стана дума за осветление, G13 си има собствена подсветка на бутоните, която несъмнено ще е от сериозна полза.

Сумарно бутоните, към които можем да присвоим функция, са общо 22, маркирани с буквата G. Освен тях разполагаме също така с няколко функционални бутона плюс два собствени клавиша около самия джойстик, сам по себе си също представляващ бутон. Интересна (и доста забележителна) особеност е възможността за нагласяне на цветовете на подсветката на бутоните. Става дума не за избиране от предварително подготвени разцветки, а буквално за произволен цвят, подбран от самия потребител. Яко, а?

Като недостатък на устройството може да се посочи не само относително високата му цена, но и твърде далечното позициониране на голяма част от бутоните. Големият брой бутони всъщност ни правят лоша шега в случая, тъй като затрудняват използването на основните, които сме конфигурирали ние самите.

Въпреки тези недостатъци Logitech G13 всъщност представлява уникално предложение за съвременните геймъри. Несъмнено за свикването на работа и игра с въпросното устройство на Logitech ще се изисква известен период на обучение, но със сигурност може да се гарантира едно нещо – след свикването с него връщането към елементарната клавиатура и мишка ще ви изглежда като осакатяване. Именно по тази причина то получава приза „Избор на редактора“.

Logitech G9x

Второто предложение на Logitech, което ще разгледаме, е геймърската мишка Logitech G9x. Тяотново ни беше предоставена за тестовете директно от Logitech и за България може да се намери на цена от около 196 лв. Интересното за този модел е относително голямата унифицираност, позволяваща използването както с дясна, така и с лява ръка. Тази особеност със сигурност ще допадне на геймърите, които предпочитат да използват мишката с лявата ръка, защото, ако трябва да сме честни, на пазара просто няма достатъчно такива модели.

 

 

Като цяло дизайнът на модела е доста приятен и удобен за ползване, като тук следва една изненада (всъщност изненада за незапознатите с модела) – в комплекта към него получаваме втора „черупка“. Тази т.нар. черупка всъщност представлява външна пластмасова обвивка, която при Logitech G9x е сменяема. Общо черупките, които получаваме, са две и според Logitech са разпределени като по-широка, чиято цел е удобство, и такава с по- голямо триене, чиято цел е прецизност. Сама по себе си подобна концепция е доста забележителна – в крайна сметка кой друг модел ви дава възможност да променяте формата на мишката? Смяната между двата „режима“ е просто въпрос на няколко движения и въпреки това захватът на тялото в черупката е стабилен и не създава проблеми.

За по-голямо удобство при игра и работа G9x разполага с възможност за добавяне на допълнителни тежести, поставящи се на специална поставка в задната част на тялото. В комплекта към нея са включени четири тежести по 4 грама плюс още четири по 7 грама, като максималният брой тежести, който можем да инсталираме в самата мишка, също е четири броя. За съжаление като недостатък може да се посочи именно местоположението на тежестите – по-подходящо и балансирано би било те да се разположат в средата на тялото вместо в задната част. В допълнение към това може да се добави като минус и липсата на по-сериозни тежести – лично моето впечатление при теста беше, че мишката има нужда от малко по-голяма тежест, за да е по-удобна като цяло.

От техническа гледна точка Logitech G9x е доста интересна – чувствителността на сензора й е от 200 до 5000 dpi, което със сигурност ще задоволи и най-претенциозните потребители. Като цяло настройките, с които разполагаме, върху G9x са, меко казано, обширни. Освен пълен контрол над курсора и неговите оси на движение (независимо една от друга) можем да променяме също така скоростите на скролиране по хоризонтала и вертикала, както и цвета на LED подсветката.

За съжаление цената, на която можете да се сдобиете с това „чудо“ на Logitech, едва ли ще ви се хареса. Доколко обаче възможността за смяна на цвета на подсветката и цялостната форма на мишката си заслужава въпросната покупна цена е въпрос, отговор на който могат да дадат само потребителите – все пак става въпрос за личен избор.

Избор на редактора:

Gigabyte GM-M8000 (Ghost)

Последното предложение за геймърска периферия което ще разгледаме е моделът GM-M8000 на Gigabyte, по-известен под името „Ghost“. Цената на която може да се закупи този модел на Gigabyte e около 85 лв. с включено в цената ДДС. За разлика от разглежданите досега модели тя няма да ви предложи допълнителна „черупка“ която да поставите, нито пък по-специална подложка, осигуряваща по-добро сцепление. Това, което ще ви даде GM-M8000 е изключително удобен захват (за дясна ръка), удобни бутони и разнообразни функции, които всъщност все пак са налични при почти всички модели в този клас.

 

Подобно на другите геймърски мишки Gigabyte GM-M8000 предлага възможност за регулиране на теглото й, като за целта са предвидени съответният брой тежести. Те са общо четири, като три от тях са със тегло от по шест грама и една 20 грама. В мишката има място и за четирите, което ще рече, че според желанието на потребителя тя може да увеличи теглото си с допълнителни 48 грама. За разлика от G9x на Logitech, където тежестите бяха изнесени прекалено назад в корпуса на мишката, при GM-M8000 те са разположени достатъчно към средата за да не предизвикват дискомфорт при работа или игра.

 

Бутоните на GMM8000 имат достатъчно малък ход, за да са удобни при използване, като усилието за натискане е добре преценено. Освен тях можем да използваме като бутон с три действия и самото колело на скролбара, тъйкато освен на натиск то реагира и на странично накланяне. В допълнение към тези възможности имаме още два бутона от лявата страна на мишката, чието разположение е достатъчно удобно за използването им с палеца на дясната ръка. Конфигурирането на бутоните става чрез съответния софтуер, включен в комплекта на GM-M8000.

Като цяло моделът предлага доста сериозни възможности в комбинация с голям брой бутони, което със сигурност ще се хареса на запалените геймъри. Естествено той не може да се похвали с огромния брой бутони на страничния панел като Razer Naga, но това не е и необходимо – все пак с GM-M8000 Gigabyte не се цели към MMORPG феновете. Благодарение на приемливата си цена в комбинация с удобство и високо качество GM-M8000 „Ghost“ предлага отлично съотношение цена/качество, което е причината тя да получи приза „Избор на редактора“.


Съдържание: