Лидерът в музикалното продуциране




Лидерът в музикалното продуциране

PCMagazine, Брой 11
Категория: Аудио
Етикети: музика , Groove Agent One , SONAR , Melodyne
Светлин Светлинов
12.11.2009

Лидерът в музикалното продуциране

Юбилей

 

Cubase е повод са хубави спомени. Приложението навърши (ако не се лъжа) 25 години. Четвърт век. За онези, които не знаят, това е един от най-старите секвенсери. И едно от най-старите аудиоприложения. Или може би най-старото, не се наемам да споря, но със сигурност е едно от най добрите. Заедно с Logic (който „премина“ изцяло към Mac платформа преди няколко години), Pro 24, Cakewalk.

Номерацията

Сигурно ще ме попитате „Как така най-известното, как така най-старото, та това му е петата версия?“ Факт, петата. Ама от новото „летоброене“ на Cubase. През 2002 Steinberg изоставиха старата номерация (която бе достигнала до пореден номер „5“), след което сложиха „наставка“ SX и така се появи Cubase SX, а в последствие модификации SL и SE. След като им омръзна, разработчиците свалиха SX/SE и другите добавки бяхамахнати и през 2007 се появи отново Cubase 4. А сега и Cubase 5.

Съперници

Така че няма нищо странно, нито страшно. Всъщност страшно има. И то е, че Cubase е подгонен от доста сериозна конкуренция. Наред със старите „врагове“ като SONAR (който има много силна нова версия) и вездесъщия Logic (добре че той остана за платформа Mac) за място под Слънцето се борят и още толкова много заглавия. Част от тях са значително по-евтини и не дотам „елитни“, но примамват със своята опростеност, достъпност и учудващо добри крайни резултати. Продукти като Tracktion, Ableton или Fruity Loops може да предизвикват донякъде презрение от страна на старата генерация, но в крайна сметка именно част от старата генерация си ги хареса – за пример винаги може да послужи не кой да е, а самият Майк Олдфийлд, който композира безупречно на Fruity Loops.

Опциите

Това, което остава на Cubase, е да оптимизира ценовата си политика и да „изкушава“ потребителите, като подобнона SONAR включва в пакет и други плъгини, бонуси на звукови библиотеки, разни виртуални инструменти и т.н. Естествено най-силното оръжие на Cubase 5 са подобренията и новостите. Някои от тях са интересни, други практични, с трети се настига конкуренцията, но важното е, че разработчиците нямат намерение да се предават и след не малкото негативни оценки, които получи Cubase 4, е време Cubase 5 да върне изгубените позиции.

 

Какво ново в новата версия? На първо място, това са средства за интелигентно и тонално коригиране в реално време (т.нар. pitch correction), след това няколко инструмента за подготовка на ритъм секция и бийт (Groove Agent, BeetDesigner и LoopMash), както и някои дребни, но сякаш забравени бонусчета, като например виртуална MIDI клавиатура, която, колкото и да е странно, досега никога не е присъствала под Cubase.

Семпли и бийтове

Имате си нов дръм семплер, наречен с прозаичното име Groove Agent One. Предполагам, че ще ви хареса – опростен е, лесен за овладяваме и разполага с 16 гнезда. На практика от вас се изискват минимални усилия – да присвоите на всяко „гнездо“ отделен звук, след което може да коригирате основни параметри, като например тоналността, силата на звука, панорамното разположение. Забавното е, че всеки семпъл може да бъдеразцепен в редактора Sample Editor, след което хванат за ушите и метнат обратно в Groove Agent One.

 

Допълнение към Groove Agent One е LoopMash – това е средство за разнообразяване на ритъма, който почти разнопосочно и „случайно“ разцепва и слива различни луп елементи, така че да се получат ново грув звучене, съответно да се внесе повече емоция и „гъдел“ при продължително и (за жалост доста еднотипно) дръм-бийт програмиране. Звучи много добре, но на практика не винаги дава очакваните резултати. Така че почти във всички случаи ще се наложи да внесете някакви корекции собственоръчно.

Звучи добре, но… откъде да намерим семпли. Найтворческия вариант е да използвате изцяло ваши звуци, разбира се, но в крайна сметка като за начало може да си позволите лукса и да използвате тези, които пристигат в комплект с Cubase 5. Общият им обем е около 1.6 GB и, общо взето, вършат работа в общи случаи. Колекцията от лупове е още по-скромна, но пък Cubase никога не се е опитвала да гони славата на Fruity Loops или ACID 7 Pro.

Но ако обичате да работите със семпли и виртуални инструменти, комплектът включва DVD-та с оркестрални и други звуци, предназначени за HALion. Отделно Cubase 5 се отличава и с т.нар. VST Expression, който придава „реалистично“ звучене и необходимата артикулация (съобразена с типа на инструмента), така че да бъде замаскирано „сухото“ и машинно звучене на синти/семплирани партии.

 

Правилният тон

Тези от вас, които са работили с уникален плъгин, какъвто е Melodyne, веднага ще се сетят за какво става дума, макар че идеята тук не е реализирана на чак толкова добро ниво. Технологията се нарича VariAudio и поне на теория е в състояние да анализира записан моносигнал (най-често това е вокална партия, но може да бъде и музикален инструмент), да разпознае отделните ноти и да го конвертира в MIDI. Директно, бързо и лесно. След което, с познатите средства, могат да се внесат необходимите промени да се „мърдат“ ноти (чрез влачене по работната площ), да се коригира фалшиво изпят тон, да се премахват грешки или да се допълват несъвършенства в гласовите способности на певеца. Това, както знаете, пести доста време, прекарано в студио, време, макар че... не е особено честно спрямо слушателите. Но такъв е музикалният бизнес – визията продава, музикалните заложби могат да се имитират. В случая обаче трябва да бъдете много търпеливи и внимателни. И прецизни. В противен случай резултатът е доста странен, леко роботизиран, напомня на глас, получен в резултат от преобразуване на текст в говор. Или поне на мен така ми се струва. VariAudio предлага и други възможности – задаване на начална и крайна тонална стойност, експортиране на разпознатите тонове като MIDI файл, както и опция за корекция в реално време – PitchCorrect.

Reverence

Игра на думи, може би. Reverence означава „преосвещенство“ „преподобие“ и се използва за обръщение към духовно лице. В случая Steinberg така са нарекли новия си ревербационен ефект. Той визуализира сигнала във вид на вълна или спектрограма, след което може да изберете някой от различните готови шаблони (които между другото са общо 36 на брой и са много добре организирани), да дефинирате допълнителни параметри като обем на помещението, да настроите смесването между началното и крайното „ехо“, съответно да регулирате честотите, да усилите звука или да обърнете посоката на ревербериране.

Още бонуси

Виртуалното пиано. Повечето от вас, предполагам, притежават собствен външен MIDI контролер, но ако работите „мобилно“, тоест с лаптоп и решите да попътувате покрай отпуските нанякъде, виртуалното пиано (вярно, само с две октави обхват) може да замести в известна степен тежката и неудобна за носене външна „йоника“.

Да или не

Впечатленията от петата версия на Cubase са смесени. От една страна, имате VariAudio, Reverence плюс нови инструменти за генериране на ритъм, бийт и грув. Да не забравяме и бонусите във вид на лупове семпли и оркестрални допълнения. Което определено заслужава внимание, още повече че е подплатено с различни практични подобрения, като VST Expression примерно.

От друга страна обаче, ако вече ползвате аналогични плъгини и външни програми от типа на споменатия Melodyne или VST инструменти за генериране на ритъм секции и дръм част, тогава новостите няма да са чак толкова изкушаващи. Още повече че VariAudio не е толкова уникален, колкото изглежда и аналогични възможности присъстват и в конкуренцията – SONAR, Logic.

Но в крайна сметка мое лично мнение е, че досегашните притежатели и фенове на Cubase ще останат доста доволни. Приложението е оптимизирано, може да работи в 64-битова среда, пристига с още повече бонуси в комплекта (ръководства, дискове и т.н.). Cubase 5 пристига в различни модификации според нуждите и финансовите ви възможности – едната е Cubase 5, а другата, по-скъпата се нарича Cubase 5 Studio.


Съдържание: