Маркетинг и още нещо




Маркетинг и още нещо

PCMagazine, Брой 11
Категория: Софтуер
Етикети: Autodesk , Toxik 2009 , 3D графика , Maya
Светлин Светлинов
12.11.2009

Маркетинг и още нещо

Лятото мина, но точно когато бяха най-големите жеги (поне що се касае за нашето, северно полукълбо), Autodesk, верни на убийствената си точност, представиха така дългоочакваната нова версия на Maya. Знаете, поради особеностите на лицензионните условия и абонаменти, Autodesk номерира продуктите си напред във времето. Maya не е изключение. Ето защо не се учудвайте, че версия 2010 сe появява малко в аванс, нищо, че настоящата, 2009 година още не е изтекла.

Maya 2010 бе обявена в дните около най-голямото изложение за компютърна графика и спецефекти, така че интересът както обикновено бе голям. Продуктът е изключително популярен, а щом четете тези редове, предполагам, и вие го познавате – лично или задочно. Maya е програма за тримерно моделиране, анимация, специални ефекти, симулация и рендъринг, която се използва почти навсякъде – основно в киното (и в частност така популярното сега 3D анимационно кино), за гейм разработка, отделно намира приложение завизуализация на инженерни и архитектурни проекти. Навсякъде, където са необходими 3D визия, движение и рендъринг, Maya може да се изяви в пълен блясък. Още повече че пристига с отделен редващ алгоритъм (metal ray), а отворената й архитектура и своеобразен собствен програмен език (MEL) позволяват да бъде модифицирана и пригодена към изискванията на различните студиа за спец ефекти, анимация и визуализация.

За Maya говоря в „женски“ род не защото приложението е наречено на момиче с име Maya, а просто защото авторите са почерпили вдъхновение от санскрит! Точно така, санскрит. Дълги години смятах, че Maya идва от англ. Maya – тоест цивилизацията на маите, но всъщност значението е друго – на санскрит Maya означава „мираж“, „призрак“ или нещо от сорта. Както и да е, това беше между другото. Сега е моментът да обърнем внимание на новостите.

А, те, ако трябва да съм честен, са основно маркетингови. Не се шегувам. Когато заговоримза софтуер от такъв висок клас, обикновено сме затрупани с десетки (а доста често и стотици) подобрения, но в случая ще ви говоря повече за пазарни стратегии и шефски решения.

 

Първото е свързано с вариантите на Maya. Близо 10 години (че и повече) Maya се доставяше в две модификации. Основна, Maya Complete (за около 2000 долара) и Maya Unlimited (около 5000 долара). Няма ги вече. Забравете ги. Има само еднаединствена версия, която струва някъде посредата (към 3500 долара), но пък като функционалност е същата Unlimited.

Тоест, грубо казано, Autodesk прави типичен маркетингов трик. От една страна, ви лишава от възможността да купите евтиния вариант, но пък може да си вземете скъпия за по-малко пари. И за да не се чувствате измамени и изнудени, Maya 2010 съдържа допълнителни, но интегрирани модули. За синхронизиране движение на камера и за композитинг. С други думи, Maya 2010 пристига заедно с MatchMover и Toxik!

MatchMover

Това си е разработка на Autodesk (или беше закупена от REALVIZ, поправете ме), която дава възможност да проследи и да се извличат данни за движението на камерата при заснемане на 2D видео, след което тези данни могат да бъдат прехвърлени към 3D и композитинг софтуер. Целта е да може да бъде синхронизирано движението на реалната и виртуалната камера при сглобяване на 3D анимация със статични обекти и 2D видео (заснето с живи актьори на пло-щадка или снимачно студио), а отделно се позволява „залепване“ на 2D и 3D обекти и координиране движението на компютърно генерирани и реални обекти/персонажи. На практика MatchMover не изисква някакви специални уреди и приспособления за събиране на геометрични сведения от самата снимачна площадка, може да работи с произволен модел видеокамера, а освен това може да изчисли и допълнителни параметри на камерата – като приближение, изкривяване и т.н. Звучи сложно. И си е сложно, като се замисля, в големите студиа за спецефекти дори си има такава длъжност, тоест отделен човек, занимаващ се изцяло с matchmoving. Сега с тази задача може да се захване всеки, който се сдобие с Maya 2010 Composite.

Toxik

Не, няма правописна грешка, наистина продуктът се изписва с нетипичното k в края и по-запознатите от вас сигурно се сещат за какво иде реч – Toxik е един от продуктите на Autodesk, предназначен за композитинг и спецефекти. Доколкото можеше да се разбере от толкова променливата маркетингова стратегия на Autodesk (а и сега...), идеята навремето беше Toxik да заеме „средно положение“, тоест да гарантира сравнително елитни възможности за сложен композитинг срещу доста оптимална цена и учудващо ниски системни изисквания. Но впоследствие Autodesk сякаш се уплашиха, че ще „убият“ без да искат други свои приложения от висок клас (като flame, smoke и flare), и Toxik замря. Отделно клиентелата не го посрещна добре и продуктът сякаш бе забравен, но явно сега е моментът да заживе нов живот в компанията на Maya.

Ползите? Ами малките и средни студиа за специални ефекти могат да подскочат от радост – работният им цикъл се опростява. И поевтинява, разбира се. Грубо казано, подготовката на среднобюджетна визуална продукция, като например рекламни спотове или музикални видеоклипове, може да се „сглоби“ директно под Maya, спестяват се пари за работна станция (съответно софтуер, операционнасистема, персонал), на която да се осъществява композитинг процесът.

Отделно самият Toxik е доста мощен. Според мнозина е незаслужено недооценен. И може да смаже прехваления Nuke както си знае. Не споря. Но според мен специалистите имат право Toxik позволява да се импортират пластови рендъри от различни източници, дава възможности за манипулиране и рисуване върху отделните обекти; присъстват алгоритми за цветова корекция, ротоскопиране и изрязване, отлично мрежово рендване и поддръжка на изображения в HDR формат. Интерфейсът е логически добре организиран, йерархичен, с интуитивна визуализация на връзките между отделните елементи (подобно на Hypershade, да речем), като в същото време е съобразен и пригоден с традиционните интерфейсни особености на Maya.

Наистина решението на Autodesk да комплектува Maya и Toxik e много смело. И наред с аплодисментите то неминуемо предизвиква и доста негативни отзиви. Вярно, Maya може да поеме голяма част от задачите при подготовка на спецефектите, но... дали всекиму е нужно това? Разлика от 1500 долара не е много, но не всички студиа (да не говорим за „бедните“ фрилансъри!) имат нужда от композитинг, 32-битова цветова корекция и ротоскопиране. И съответно липсата на евтин вариант, какъвто беше Maya Complete за 1995 долара, ще ги разочарова много.

Както мен ме разочарова фактът, че липсват всякакви традиционни функционални подобрения. Сериозно. Рових се в онлайн документация, брошури, описания, прес релийзи – нищо. Абсолютно нищо. На практика Maya 2010 е същата като Maya 2009, с тая разлика, че е комплектувана с интегриран софтуер за композитинг, актуална версия на mental ray и съответно е с ново, доста стилно черно-бяло лого. Това е. Никъде никой нищо не споменава за подобрения в полигонното моделиране, новости при работата с NURBS и SubD, дума обелена няма за усъвършенствана анимация, частички, дори (тук може и да греша) и авангардната Nucleus система за динамична симулация (nCloth, nParticles)си е пак същата. Вярно, вече всички симулационни модули са накуп (Fur, Muscle, Fluid Effects), вярно, уж е разширена поддържката на Python при скриптиране, но само това ли?

Естествено, няма как да преровя и сравня толкова огромен и необятен продукт, сигурно има някъде нещо променено и различно, но със сигурност не е достатъчно значимо, за да бъде изтъкнато. Може би заслужава внимание фактът, че ако поръчате Maya 2010 с мрежови лиценз, получавате опция за използване на 5 компютъра едновременно в режим на рендване, управлявани от Autodesk BackBurner. Да, много хубаво решение, мрежовият рендъринг е много важен, пести време и сега, както виждате, е достъпен срещу по-малко пари. Но все пак, както казвам, това не е софтуерно, а маркетингово „подобрение“.

В крайна сметка, ако трябва да бъда по-остър, Autodesk донякъде замазаха положението, като предложиха на потребителите странен, но определено изкушаващ избор, най-вече за малките и средните студиа за мултимедиен дизайн.

Дали ще преминете към Maya 2010 Composite, зависи изцяло от спецификата на вашата работа. Ако имате нужда от средства за композитинг, тогава присъствието на MatchMover и Toxik определено ще ви направи щастливи. Ако ли пък не – може да се придържате към Maya 2009 Unlimited. Осъзнавам, криза е и трябва да се действа ефективно и целенасочено, но все пак нека се надяваме, че догодина по това време Autodesk ще ни покажат наистина подобрена Maya, а не някакви маркетингови трикове с цени, лицензи и пакети. – Светлин Светлинов



Съдържание: