Обновен рендващ алгоритъм, инструменти, още готово съдържание




Обновен рендващ алгоритъм, инструменти, още готово съдържание

PCMagazine, Брой 11
Категория: Софтуер , Фото редактори
Етикети: софтуер , фото редактор , Poser
Светлин Светлинов
12.11.2009

Обновен рендващ алгоритъм, инструменти, още готово съдържание

Ако има „нечестен“ път в тримерното моделиране и анимиране на персонажи, той определено се нарича Poser. Корифеи на Maya и 3ds max презират Poser, но пък за сметка на това настоящата програма се радва на огромен интерес, любов и признателност от страна на хиляди ентусиасти, а също така и на не малко професионалисти, основно фрилансъри и самостоятелни творци. Защо ли? Ами поради няколко причини.

Първо. Poser e eвтина, много евтина. Десет, че дори 20 пъти по-евтина от елитните 3D моделери. Сметнете сами. Цената й е около 250 долара! За сравнение Maya Unlimited 2009 е към... 5000, 3ds max 2009 е към 4000... Не всичко на този свят е пари, знам, но тези цени, макар да са напълно по джоба на професионалистите, могат да охладят завинаги въодушевлението на начинаещите потребители.

Второ. Poser е лесна програма. Е, не чак толкова, но си е лесна. Докато за моделирането, текстурирането и анимирането на персонаж под Maya/3ds max е необходимо да прочетете някоя скромна книжка (към 300-400 страници), да минете поне 10 часа практически видеоуроци и да се запознаете с няколко учебника по анатомия, тук... получавате всичко наготово. Напълноготов персонаж. Професионално подготвен. Перфектен. Текстуриран и ригнат. От вас се иска просто да го „хванете за ръка“ (понякога и в буквалния смисъл) и да го накарате да заема различни пози. Каквито ви хрумнат. Не се подсмихвайте.

Трето. Poser може да ви разглези. Много да ви разглези. Каквито и неща да създадете, колкото и сложни и оригинални анимации/пози да направите, не забравяйте, че вие, малко или много... лъжете. Първо другите. И най-вече себе си. Отстрани е много впечатляващо, но всъщност не е особено голямо геройство параметрично да моделирате готови персонажи, повярвайте ми. Но ви е напълно простено, ако тепърва прохождате в тримерното моделиране. И търсите начин да преодолеете първоначалния стрес и страх...

Библиотеката

Това е най-голямото богатство на Poser. Тук е събрано всичко. Всичко, и пак повтарям – съвсем наготово. Първо, библиотеката съдържа различни типажи както мъжки, така и женски – всеки със свое собствено име и съответните расови особености – европеидни, азиатски, негроидни, латино и т.н. На първо време не е нужнодори да се мъчите сами да го карате да заема различни пози – имате си готови такива. В библиотеката. Всяка поза е онагледена и се прилага с двукратно щракване. Колекцията наистина е богата и сравнително изчерпателна – изправен стоеж, седене, лягане, подскоци, приклякания и т.н. Същото важи и за лицето. Персонажите под Poser са с детайлна лицева конструкция и може да ги накарате да правят различни гримаси. Повтарям се, зная, но на първо време пак прегледайте библиотеката. Там ще откриете различни настроения и емоции – гняв, радост, тъга, очакване, разочарование и т.н. Те могат да бъдат допълнени чрез различни жестове с ръцете – „юмруци“, „шамари“, знак за победа, знак „обади ми се“, „заповядай“ и каквото се сетите още.

Наистина, потретвам се, но на първо време ви препоръчвам да се поровите в библиотеката, защото, както ще се убедите, колкото и лесен да изглежда Poser, ако се захванете сами да модифицирате позата на героя, ще се натъкнете на доста странни изненади и непривични резултати. Движението на телата ни, което ние приемаме в ежедневието за даденост, всъщност е доста сложно, включва толкова много кости, мускули и стави, така че ще е добре предварително да наблюдавате себе си или хората около вас как извършват определени действия с ръце, как ходят, как извършват мимики и жестове Това в комбинация с практика под Poser ще изгради у вас доста добра представа за скелетната структура на персонажите, ще придобиете тренинг с инверсната кинематика и ще може по-спокойно да навлезете в истинското анимиране под Maya примерно.

 

Същата подготвителна роля ще изиграе и „моделира-нето“ на лице. Под Poser то се осъществява съвсем параметрично. С други думи – мърдате врътки и плъзгачи и по-този начин определяте особеностите на физиономията на вашия типаж – например изпъкналост на брадичката, разстояние между веждите, дебелина на устните и т.н. Има и други, доста по-забавни начини за модифициране – може да накарате персонажа да изглежда повече като негър или повече като азиатец примерно или пък да му придадете повече женствен/мъжествен вид. Отново чрез мърдане с плъзгач. В крайна сметка резултатите са много интересни, забавни и чудати, но в никакъв случай художествени. Но ако погледнем от положителната страна, упражнявайки се в моделиране на лице под Poser, може да научите особеностите на лицевата анатомия, мускули, да проследите и връзките между тях и това ще ви помогне много, когато се захванете с истинско моделиране на глава под 3ds max, да речем.

Всъщност всеки един етап от подготовката на вашия персонаж се осъществява в т.нар. стаи. Това са „преградки“, отделни работни пространства, в които се занимавате поотделно с позата на тялото, лицето (гримасата), а също така може да се занимаете и с други неща. Като например ... косата. Много е забавно. В началото – даже доста комично. На практика в Poser вие „посаждате“ коса върху „плешивата“ глава на вашия герой.

 

След което дефинирате как да расте, колко да е гъста, къдрава, цвят и т.н. В началото се получават доста особени „пънкарски“ прически, но ако бързате за по-приемливи резултати – следвайте първоначалния ми съвет и се обърнете за помощ към библиотеката – там има всякакви фризури – детски, мъжки, дамски, които се прилагат с двойнощракване. Имайте предвид, че косата е отделен обект и трябва малко търпение, докато я напаснете върху главата на вашия герой. Същото важи и за дрехите. Ще забележите, че персонажите са съъвсем голички (макар и без гениталии, досущ като манекени от витрина на моден магазин), така че ще се наложи да ги пооблечете. Как? Погледнете в библиотеката – там са събрани всякакви дрешки, обувки и аксесоари – очила, чадъри, бижута. Всъщност общият обем на готовите елементи в библиотеката е около 2.5 гигабайта, а в новата версия на Poser са добавени още 1.5 гигабайта. И ако това количество не ви е достатъчно, може да се разровите из интернет. Ще се учудите колко много сайтове има за сваляне (свободно или срещу заплащане) на герои и аксесоари за тях, предназначени изцяло за Poser.

Нещо повече, дори има цели семейства от герои, грижливо подготвяни, при това не от никому неизвестни ентусиасти, а от професионални разработчици като DAZ и e-frontier. Всъщност през последните няколко години Poser смени не малко собственици, като някои от тях (например споменатите e-frontier или Curious Labs) се занимават именно със създаване на готово съдържание за Poser. Това, което ме изненада положително, е анимирането. От една страна, то е опростено и достъпно – ключови кадри се добавят с лекота, а интерполацията е великолепна а от друга, ще се натъкнете на доста гъвкави улеснения и разширени възможности. Като например поддръжката на пластове. Тоест може да изолирате всяко едно движение на героя си в отделен слой и да наслагвате движенията– той може да едновременно да ходи, да движи ръце, да прави гримаси...

Обикновено повечето тарикати, след като си моделират персонажа под Poser, го експортират в някакъв формат, за да могат да го рендват под външна програма, даже самият Poser от предходната си версия се доставя и във вид на плъгин за Maya и 3ds max. Но Poser 8 се отличава с отлично обновен рендер – алгоритъмът му е усъвършенстван, поддържа глобално осветяване с проследяване пътя на фотоните, дифузионно „огряване“ и кеширане. Естествено параметрите не са много, рендерът не е толкова мощен и гъвкав и няма как да стигне класата на mental ray, V-ray или Brazil, но определено резултатите са достойни за уважение. Фотореалистичността е добра и нетренирано око може да се заблуди дали става дума за компютърна графика или снимка.

Другото интересно подобрение са OpenGL подобренията в Preview режим, дори при активирани светлини, наличието на сложни текстури и комплексни модели. Крайно време беше наистина програмата да се разкърши малко, но според мен тя си остава неоправдано тромава на моменти въпреки оптимизациите.

Интерес представлява също така Wardrobe Wizard, който ви помага да облечете героя си достатъчно шикозно (шегувам се), разширена е поддръжката на Python скриптовете, а ако искате таен съвет от мен – разгледайте Morphing инструмента и новите Cross-body четки. Те позволяват да се „погаврите“ с героя собственоръчно, като му поставите рога, бивни, цицини, но също така, с повече старание, може да добавите вени, рани и белези. – Светлин Светлинов


Съдържание: