Награди за техническо съвършенство за 2009 година




Награди за техническо съвършенство за 2009 година

PCMagazine, Брой 3
Категория: Събития , Технологии , Електроника
Етикети: изобретения , високи технологии , технoлогии
PC MAGAZINE
2.3.2010

Награди за техническо   съвършенство за 2009  година

Редакторите и аналитиците на PC Magazine избират най-новаторските  постижения  на  високите  технологии  за 2009  година

През изминалите 26 години стана традиция по това време на годината PC Magazine да обърне временно гръб на потока публикации в пресата, планините от рекламна и маркетингова информация и стотиците промоции на нови продукти, за да насочи вниманието си към технологиите, с които бе забележителна 2009 година. Този път ние открихме някои невероятно хубави продукти.

През 1985 година, когато за първи път започнахредакторите и аналитиците на PC Magazine избират най-новаторските постижения на високите технологии за 2009 година ме да присъждаме нашите „Награди за техническо съвършенство“, лауреатите им бяха някои революционни тогава продукти, като софтуера за електронни таблици Javelin, модема Trailblazer Modem (със скорост 9600 бита в секунда!) и принтера IBM ProPrinter (огромен матричен принтер, един от първите, които направиха възможно отпечатването чрез компютър). Тези знакови технологии отдавна са надминати и принадлежат на миналото, но следите от тях все още присъстват в нашия живот. Според нас след 25 години ще има следи и от технологиите, които ви представяме тук.

 

LightPeak

Много сме писали за предимствата на влакнесто-оптичния кабел, когато става въпрос за високоскоростен пренос на данни и видео в домовете. Но инженерите в Intel работят върху технологии, които ще осигурят тези светкавични скорости по целия път на информацията до вашия персонален компютър. Когато бе демонстрирана на изложението Intel Developer Forum (Форум на разработчиците на Intel), което се проведе миналата година, технологията LightPeak показа, че може да пренася данни със скорост 10 гигабита в секунда и има потенциала да увеличи тази скорост до 100 Gbps през следващото десетилетие. В чисто практически план скорост от 10 Gbps би ви позволила да прехвърлите един цял филм във формат Blu-ray за по-малко от 30 секунди. LightPeak може да поддържа множество входноизходни протоколи и би могла да се използва за всичко – от обикновен достъп до периферни устройства до високоскоростни връзки за пренос на данни. Макар че все още е скъпа, технологията LightPeak предвещава невероятни възможности за повишаване скоростта на комуникациите чрез влакнесто-оптични кабели и има потенциала да увеличи скокообразно възможностите на конвенционалните връзки през идните няколко години.

Project Natal

Ние се запознахме с Project Natal на Microsof на изложението Е3 в Лос Анджелис през 2009 година. Всъщност Natal не е една технология, а по-скоро колекция от такива, внедрени в едно малко устройство. То е свързано с вашата геймърска конзола Xbox и обикновено се намира под вашия телевизор – подобно на сензора на конзолата Nintendo Wii. В това устройство са вградени цифрова RGB видеокамера, инфрачервен сензор за дълбочина, микрофон и процесор. С помощта на това устройство Natal може да интерпретира най-разнообразна въведена информация – жестове, разпознаване на лица и команди, подадени на глас. Макар че системите за забавление, управлявани чрез видеокамера, не са новост и датират от времето на Sony EyeToy, Natal е нещо много повече от играчка. Тя може да сканира човешкото тяло с помощта на до 48 точки от човешкия скелет. Това ниво на детайлност позволява на разработчиците невероятна гъвкавост при изграждането на всякакви игри – от спортни до бойни от първо лице. Natal вероятно ще се появи на пазара към края на тази година, но разработчиците вече изграждат игри за нея.

Nvidia GeForce 3D

 

Създаването на напълно триизмерен екран е основната цел на филмовата, теле-визионната и компютърната индустрия още откакто те прохождаха. Но само благодарение на GeForce 3D Vision на Nvidia сме много близко до тази мечта. Все пак и тази технология не е без проблеми. За да можем да виждаме триизмерно изображение, трябва да носим стереоочила, които струват 200 USD. Освен това трябва да имате компютър с най-модерен графичен чипсет и да гледате изображението на 120-херцов екран. Очилата с „активен затвор“ (active shutter) се синхронизират с вашия екран, така че всяко око получава 60-херцово изображение. Но след като поставите всички неща на мястото им, резултатът е изумителен. Най-хубавото е, че поне засега има над 300 игри, които поддържат триизмерно зрение – в това число Call of Duty и World of Warcraf.

Xerox Silver Ink Printable Electronics

Когато се разработват печатни платки, има много проблеми за решаване. Един от най-важните е, че електропроводящите метали се топят при 1000 градуса по Целзий, а пластмасовите листове, които са идеални за тяхна основа, се топят при 1500 C. През тази година Xerox отстрани това препятствие, създавайки мастило на основа сребро, което може да се отпечатва на пластмаса, хартия или на други материали. Скоро ще можем да отпечатваме електронни устройства при много по-малко разходи, отваряйки пътя за много нови приложения. Аналитикът по принтери от PC Labs Дейвид Стоун отбеляза: „Ако се научим да отпечатваме електронна схема за радиочестотна идентификация на опаковката на продукта със същата лекота, с която отпечатваме ивичния код, ще можем да сменим ивичните кодове с радиочестотни. Това ще означава, че всяко преминаване през касата в супермаркета ще се извършва за секунди и при това ще бъдат таксувани всички стоки в количката.“

Ръкавиците TouchTec

 

Всеки, който е опитвал да използва iPod с надянати ръкавици, ще оцени високо изобретението на Джери Лийтоу, основател на компанията TouchTec. Макар че капацитивните сензорни екрани са по-чувствителни и отзивчиви, отколкото съпротивителните, те не са добри, когато се използват с материали, които не провеждат електричеството – като плата, от който са направени вашите ръкавици. Джери Лийтоу е намерил решение на проблема, като е напоил плат с наночастици. Изработените от такъв плат ръкавици му позволяват да работи със сензорните екрани на банкомати, телефони iPhone и други устройства, без да е необходимо да си сваля ръкавицата. Засега неговите ръкавици са доста скъпи – 185 USD чифтът – но след няколко години ще се изненадваме, ако намерим плат, който не се усеща от капацитивните сензорни екрани.

Honda Stride Management Assist

Когато става дума за роботи, много от нас се сещат първо за футуристичния и красив Asimo или за безполезния Pleo, като съвсем забравят факта, че и без тези два модела роботиката оказва значително влияние в нашия живот. Както показват моделите Stride Management Assist и Bodyweight Support Assist на Honda, влиянието на роботиката ще се увеличава. Тези прототипи не са създадени, за да заменят функциите „стоене прав“ и „ходене“, но могат да ни помогнат да ходим по-бързо и да повдигаме по-тежки предмети. Устройството Stride Management Assist тежи 2.54 кг, има централен процесор и батерия, както и ремъци, с които се закрепва около талията ви. Това устройство е свързано с гривни, които се поставят на краката ви и ви помагат при ходене. Когато главният редактор на американското издание на PC Magazine Ланс Уланофф изпита Stride Management Assist, той направи следния коментар: „Виждам как тази технология би могла да послужи за две цели: да помогне на хората с по-слаба физика да ходят нормално, а на останалите – да се движат по-бързо.“

MPEG Surround

Понастоящем повечето от телевизионните и радиостанциите в интернет използват стереокодиране на озвучаването, защото преносът на 5.1-канален звук по Мрежата изисква твърде голям пропускателен капацитет. Новият аудиокодек, разработен от института Fraunhofer Institute MPEG Surround – може да промени това статукво. На изложението за потребителска електроника CES през 2009 година аналитикът от PC Labs Тим Гидиън каза, че „бе практически невъзможно да се усети разлика между звука на MPEG Surround и оригинално записаното съраундозвучаване“. MPEG Surround не само че може да промени начина, по който слушаме музика, но представлява истинска благодат за фирмите, извършващи поточен пренос на телевизионни предавания, като Hulu и Netfix.

T-Mobile HSPA+

Компаниите AT&T и Verizon водят публичен дебат във връзка с това коя от тях притежава най-голямата безжична мрежа от трето поколение. Но ако искате да изпитате най-бързата 3G мрежа, трябва да отидете в град Филаделфия в САЩ и да се включите в мрежата HSPA+ на T-Mobile. Макар че HSPA+ бе внедрена в други страни още през 2008 година, дебютът й в САЩ се състоя през 2009. Малко е да се каже, че това бе един впечатляващ дебют. Без да използва допълнителен спектър за внедряване на същинска мрежа от четвърто поколение (както е при WiMaxor LTE), компанията T-Mobile използва HSPA+, за да „изстиска“ колкото се може повече пропускателен капацитет от съществуващата мрежа от трето поколение. Отговорният редактор по безжични продукти Саша Сиган изпита HSPA+ във Филаделфия и каза, че „скоростите направо полудяха. Малкото USB устройство за безжична мрежова връзка на моя лаптоп на няколко пъти постигна 3.6 мегабита в секунда“. Тази технология засега е внедрена само във Филаделфия, но скоро ще се появи в други градове на САЩ.

Резонантно-магнитното съединение на WiTricity

Магнитната индукция не е новост – тя се използва за безжично електрозахранване на електронните четки за зъби. Но тези четки трябва да се намират на разстояние милиметри от източника, за да се захранват. Компанията WiTricity от Бостън може да постигне същия резултат на разстояние няколко метра и да захрани всичко – електрическа крушка, клетъчен телефон и дори телевизор с висока разделителна способност. Тайната на технологията WiTricity е в това, че при нея се използва резонантно магнитно съединение (resonant magnetic coupling), което се появява, когато два обекта обменят енергия с помощта на променящи се или осцилиращи магнитни полета. Крайният резултат е по-ефективен пренос на електроенергия, отколкото чрез кабели. При това не се използват сменяеми батерии, които замърсяват околната среда. – Дан Коста и редакционният екип на американското издание на PC Magazine



Съдържание: