С колко по-голямо е голямото братче GeForce GTX 480?




С колко по-голямо е голямото братче GeForce GTX 480?

PCMagazine, Брой 6
Категория: Хардуер , Графични карти
Етикети: хардуер , видеокарта , видеокарти , GeForce GTX480
PC MAGAZINE , Добрил Доков
7.6.2010

С колко по-голямо е голямото братче GeForce GTX 480?

След като в предишния брой разгледахме модела GeForce GTX 470 на Nvidia и нейните възможности спрямо конкуренцията на AMD, нека сега обърнем поглед и към неговия по-голям брат – GeForce GTX 480. Въпросната видеокарта е предложението на Nvidia в най-високия клас и като такава идва на съответната най-висока цена. Въпросът е до каква степен картата си заслужава парите, тъй като според техническите й характеристики разликата с GTX 470 е относително малка – остава да проверим какви ще са възможностите й на практика срещу нейния конкурент – AMD Radeon HD 5970.

Със сигурност вече ви е известно, че на практика разликата между моделите GeForce GTX 470 и GeForce GTX 480 се корени в един деактивиран блок с CUDA процесори, съответните PolyMorph блокове, TMU и ROP елементи. Докато при GeForce GTX 470 работещите CUDA процесори са 448, при GTX 480 те вече са 480 и макар да изглежда сякаш има връзка между техния брой и името на картата – това съвсем не е така. Както можем да се досетим, повечето CUDA ядра идват поради активирания цял допълнителен клъстер. Съвсем логично освен тях налице са също така и повече TMU и ROP модули – в случая с GeForce GTX 480 те са съответно 60 и 48 (срещу 56 и 40 при GTX 470).

Всъщност, ако трябва да сме честни, при GTX 480 имаме един деактивиран SM клъстер, докато при GTX 470 са два. Причината се крие в твърде голямата консумация на енергия на GF100, поради което за да се вмести в PCI-SIG стандарта, на Nvidia й се наложи да редуцира съответно с по един и два блока SM клъстерите. В допълнение към консумацията на енергия проблемният добив също има своето отношение – понижаването на броя използвани SM блокове позволява леко повишение на използваемите чипове.

 

Цената, на която можете да намерите GeForce GTX 480 в България, се движи в рамките на около 1100 до 1250 лв. с включено ДДС. Това автоматично превръща модела в пряк съперник на двучиповата видеокарта Radeon HD 5970 на ATI, поради което и решихме да използваме именно нея за сравнение на възможностите на GTX 480.

Самата видеокарта използва два конектора за своето захранване – PCI-Express съответно с шест и осем извода.

Портовете, предлагани от GeForce GTX 480 за свързване на дисплей, са представени от два DVI и един HDMI. За охлаждането на графичния процесор (а определено има нужда от доста сериозно такова) се използва радиатор в комплект с топлопроводи, като от Nvidia са заложили доста солидно на HDT технологията с директен контакт на топлопроводите с процесорната капачка. Въздушният поток се създава от турбина с доста солидна мощност, което със сигурност няма да се хареса на феновете на тихата работа. Като цяло при работа видеокартата се загрява много сериозно и няма да е излишно поставянето на допълнителен вентилатор, който да я обдухва и охлажда. Дизайнът на охладителя е разработен по такъв начин, че горещият въздух да се извежда от кутията и да се облекчава охлаждането на останалите елементи в нея.

Тестове и резултати

Тестовата конфигурация се състоеше от дънна платка MSI P55-GD80 с процесор Intel Core i7 870, работещ на тактова честота 3.85 GHz, 2 GB DDR3-1333 MHz памет и съответно видеокартите GeForce GTX 480 и Radeon HD 5970. Използваните тестови програми и игри, както и техните разделителни способности могат да се видят в графиките с резултатите, като за всяка от тях са използвани максималните възможни нива на настройки на детайлите и ефектите. И при двете видеокарти беше зададено ниво на качество на филтрация на текстурите Very High през контролния панел на драйверите, които на свой ред бяха последната налична версия. Операционната система беше представена от Microsof Windows 7 Ultimate Edition.

 

 

 

 

 

 

 

Както може да се види от тестовите резултати, в синтетичните програми и тестове като 3D Mark 2006 и 3D Mark Vantage GTX 480 изостава сериозно от своя пряк конкурент и дори на моменти се доближава опасно до производителността на Radeon HD 5870. В Unigine Heaven Demo (включена теселация) в по-леките режими без АА Radeon HD 5970 с лекота взема предимство, но активирането на 8х антиалайсинг при по-ниска резолюция се отразява по-благотворно на GTX 480, която я изпреварва с 4-5 кадъра.

При реалните игрови тестове могат да се видят някои доста интересни особености на върховото предложение на Nvidia. В STALKER: Call of Pripyat разликата в производителността между GTX 470 и GTX 480 е доста скромна под DirectX 10.1. Преходът към DirectX 11 очевидно позволява на втората да разгърне по-добре своите възможности и тя с лекота взема преднина средно от около 20 кадъра пред GTX 470. Изненадващо тук GeForce GTX 480 на моменти отново се бори с Radeon HD 5870 вместо с доста побързата Radeon HD 5970, като при активиран 4хАА взема преднина.

В Resident Evil 5 GTX 480 успява да покаже пълните си възможности и се доближава по-значимо до показаните от Radeon HD 5970 резултати, макар и все пак изоставайки с до 20 кадъра на моменти. Не така добре стоят нещата при Lost Planet Colonies Edition, където Radeon HD 5970 успява да постигне почти два пъти повече кадри за секунда.

Crysis Warhead е една от игрите, които все още могат успешно да накарат дори най-мощните видеокарти да клекнат, и в този случай играта отново доказва това. При по-ниската резолюция с активиран 8х антиалайсинг Radeon HD 5970 води убедително, но след прехода към HD (1920х1200) картата очевидно изпитва остър недостиг на памет и спадът в производителността й е просто жесток. Не така стоят нещата при GTX 480, чиито гигабайт и половина GDDR5 очевидно са повече от достатъчни за запазване на по-висока производителност.

FarCry 2 е сред игрите, които очевидно харесват новата архитектура на Nvidia, както може да се види от тестовите резултати. Както при свръхвисокия клас, така и в нормално високия преднината тук е на Nvidia.

Metro 2033 e сред доста нашумелите заглавия тази година, основно поради неговите възможности да използва DirectX 11 и теселация. За съжаление показаните от GeForce GTX 480 резултати тук я доближават по-скоро до едночиповата Radeon HD 5870, вместо до двучиповата Radeon HD 5970. Все пак трябва да отбележим, че GTX 480 определено притежава един от най-бързите графични процесори към момента на пазара, пък макар и това да важи само при едночиповите решения.

Call of Juarez е едно от заглавията, които открай време се славят като „про-ATI“, и затова е доста изненадващо да открием, че тук GeForce GTX 480 почти успява да отнеме преднината на Radeon HD 5970. При World in Confict двете карти пак са доста близо, макар и тук Radeon-ът да успява да запази преднина от 7 до 10 кадъра. Последната тестова игра, която използвахме, беше Just Cause 2, представляваща DirectX 10.1 заглавие. Вграденият й тест Concrete Jungle позволява сравняване на картите при солидно геометрично натоварване и както може да се види, тук преднината отново е в ръцете на AMD.

В заключение

Подобно на ситуацията при GTX 470 в по-високия клас Nvidia отново предлага нещо, което е почти, но не съвсем на нивото на производителността на преките конкурентни от страна на AMD. Доста често от феновете и на двете компании могат да се чуят доводи, сочещи, че в този пазарен сегмент съотношението цена/производителност не е релевантно, но нека бъдем честни – хората, склонни да дадат няколкостотин лева заради едната фенщина, не наброяват повече от стотина в нашата страна. В този ред на мисли Nvidia може само да се радва, че добивът на GF100 не й позволява производството на повече видеокарти – така новият й продукт няма да е заплашен от залежаване по рафтовете поради неоправдано високата си цена. Остава да се надяваме, че с повишаването на добива ще станем свидетели на по-ниска цена и нещо повече – по-усъвършенствани образци, тъй като новата архитектура на Nvidia определено носи в себе си потенциала за нещо по-добро. Много по-добро. – Добрил Доков


Съдържание: