Горещата тема на горещото лято 3D И HDTV телевизори




Горещата тема на горещото лято 3D И HDTV телевизори

PCMagazine, Брой 6
Категория: Хардуер , Монитори и цифрова тв
Етикети: 3D , HDTV телевизори , триизмерна телевизия
PC MAGAZINE , Добрил Доков
7.6.2010

Горещата тема на горещото лято 3D И HDTV телевизори

Очевидно следващата стъпка в развитието на телевизионните технологии ще е триизмерната телевизия. Тази слабо позната технология вече започна да носи първите си плодове, след като големите фирми в бранша показаха своите реални модели с поддръжка на 3D визията. Какво обаче представлява самата технология, как се реализира и какво ни е необходимо, за да се възползваме от нея? И доколко ще можем да я използваме при условие, че в най-добрият случай съществуват твърде малко реални триизмерни заглавия които да гледаме на своята нова придобивка? На всички тези въпроси ще се опитаме да отговорим в тази статия.

От технологична гледна точка триизмерната телевизия не предлага нищо ново, което да не е съществувало или използвано до момента. Получаването на триизмерното изображение всъщност е доста просто и на практика се извършва не от друг, а от нашия собствен мозък. За да се прилъже той в конструирането на тази картина, единственото, което е необходимо, е да му се подаде леко различаваща се информация от всяко око. Ако си спомняте устройствата за разглеждане на триизмерни картини от детството, вероятно ще си спомняте също така колко реалистично изглеждаше всичко. Причината за това се крие в леката разлика в картините за лявото и дясното око, имитиращи отклонението в паралакса между тях в реалния живот. Но как да постигнем същия този ефект в подвижна картина и още повече в устройство, използвано ежедневно – като телевизора?

През годините са били разработвани и изпитвани най-разнообразни варианти за постигане на тази цел, като най-успешните от тях са били използването на цветови филтри (по един син и червен филтър пред всяко око) със съответните изображения и сегашните очила с активни дисплеи. Съвсем логично използването на цветовите филтри води до влошаване на качеството на картината, поради което технологията така и не получила особено разпространение освен за забавление. С разработването на LCD дисплеите и поляризационните им свойства ситуацията се променила коренно.

Както вече споменахме, за да се постигне симулацията на триизмерно изображение, трябва на всяко око да се подава картина, различаваща се от картината за другото око. Това се постига по относително прост начин – на екрана на телевизора се излъчват две изображения съответно за лявото и дясното око, които се редуват едно след друго. Очилата на свой ред поляризират LCD дисплея пред окото, което се предполага да не вижда изображението, като по този начин всяко от двете очи вижда „своята“ картина на дисплея на телевизора.

Естествено, за да се постигне този ефект, трябва честотата на опресняване на екрана да е поне 100 Hz, като дори тогава ще се наблюдава силно трептене на околната среда с периферното зрение. Това се дължи на факта, че въпросните 100 херца всъщност следва да се разделят на две, за да се получи реалното трептене на LCD екрана пред всяко око – по 50 Hz. За да се избегне това трептене (което не е безвредно), се налага честотата на опресняване да е от порядъка на поне 200 Hz, особено при дисплеите с по-голям размер. Сами се досещате, че за да се получат тези 200 херца, всъщност се налага използването на доста модерни разработки и логично това стана възможно едва напоследък.

За да се излъчи триизмерен филм, е необходимо той предварително да е заснет по специален начин – по една гледна точка за всяко от двете очи, впоследствие сглобени в общ поток и картина, която да се наблюдава от потребителите. За съжаление към момента почти не съществуват подобни филми и този тип заснемане тепърва предстои да навлиза в ежедневието ни. Естествено нещата стоят по съвсем различен начин при компютърните игри – единственото, от което се нуждаете, за да се насладите на своя 3D телевизор, е компютър или конзола с достатъчно висока производителност, че да може да изобрази поне 100-120 fps в игрите.

3D телевизията – реалното проявление на технологията

Какво е положението с триизмерната телевизия на пазара в момента и още повече на родния пазар? Реалната ситуация е такава, че засега триизмерните филми, които могат да се гледат, са доста малко на брой, но нека това не ви отчайва. За да могат да се възползват клиентите от своята придобивка, някои производителите на устройствата са предвидили режим на псевдо 3D, при който телевизорът самостоятелно „разминава“ двете картини за двете очи, постигайки доста приемлива симулация на триизмерен образ. Към момента предлаганите модели включват варианти както на Samsung, така и на Panasonic, като от гледна точка на визуалното представяне моделите на двамата производители не се различават особено много.

И при двата модела гледането на триизмерни филми позволява изключително пълноценното потапяне, но за съжаление очевидно цитираните работни честоти от порядъка на 200 Hz са твърде недостатъчни за елиминирането на трептенето в периферното зрение. Все пак то е на доста пониско ниво от наблюдаваното при реализацията на Nvidia – 3D Vision. Сред другите достойнства, които си заслужава да се отбележат, е възможността за почти неограничен брой зрители, като обикновено в търговските комплекти са включени поне два чифта 3D очила. Естествено, ако искате да осигурите очила за по-многобройна публика, ще ви се наложи да закупите отделно още няколко чифта, като цените към момента са около 99 лв. за комплект от още два чифта.

В крайна сметка след практическо сблъскване с моделите триизмерни телевизори единственото, което може да се каже, е по-скоро съвет да се види от потенциалните купувачи, вместо обобщение на данните за различните продукти. Трудността в даването на съвети за избор между различните модели произхожда от това, че при различните хора организмът реагира по твърде различен начин. Докато при едни наблюдаването на триизмерна телевизия се изразява в появявата на главоболие след броени минути, за други такива проблеми изобщо не съществуват. Допълнително затруднение се явяват и очилата с диоптър, тъй като слагането на допълнителен чифт (3D) над тях едва ли може да се нарече комфортно изживяване.

+Ето защо единственият съвет, който е подходящо да се даде в този случай, е по-скоро: отидете и вижте сами демонстрационните продукти, за да проверите какви потенциални проблеми можете да очаквате лично вие при сблъсъка си с тази все още нова технология. – Добрил Доков


Съдържание: