Maxon Cinema 4D R11- конкурентът на 3ds max




Maxon Cinema 4D R11- конкурентът на 3ds max

PCMagazine, Брой 2
Категория: Фото, Видео, Аудио, Графика
Етикети: Autodesk , 3ds max 2009 , Softimage , Cinema , 4D
PC MAGAZINE
11.2.2009

Maxon Cinema 4D R11- конкурентът на 3ds max

Ще оцелее ли Cinema, след като Autodesk закупи Softimage?

Не им е весело на Maxon. Просто защото Autodesk изкупи почти цялата им конкуренция. Първо сложиха ръка върху discreet и съответно придобиха 3ds max. После закупиха Alias и така се оказаха притежатели на Maya и StudioTools. А съвсем наскоро, преди два-три месеца, погълнаха официално и Softimage, като по този начин станаха собственици и на Softimage|XSI. Трите най-популярни, най-уважавани и най-утвърдени програми за тримерно моделиране в ръцете на общ разработчик. Autodesk наистина се превръща в злостен монополист. Особено ако пък глътне Lightwave и Shade...

Какво може да предложи Maxon? Според мен немците имат шанс, като успеят да запазят ако не друго, поне досегашните потребители, като следват класическата пазарна алхимия, чийто основен постулат е да се осигурява актуална функционалност и перфектна поддръжка на по ниска цена. Всъщност едно от „подобренията“ в новата версия е т.нар. Maxon Service Agreement, или нещо като споразумение за обслужване. Ако го сключите, ще получавате следващите версии на Cinema4D моментално, още щом са готови, без да е необходимо да чакате продукта да се появи официално на пазара. Освен това пестите пари, получавате разни отстъпки и разширена поддръжка и съпорт. В крайна сметка Maxon се опитват да запазят по-скромните си клиенти, които работят с ограничен бюджет. Все пак нека не забравяме, че дълги години Cinema4D си беше нещо като „евтиният 3ds max“ и печелеше популярност именно поради факта, че струва в пъти по-малко от именития си съперник, а в същото време осигурява аналогични възможности и постига дори по-добри крайни резултати. Съответно Cinema4D е любимец на най-големи, не толкова големи и по-малки филмови студиа (използвана е в епохални кинотворби, като „Гладиатор“ примерно, но намери своето място при реализирането на актуални шедьоври на визуалните ефекти, като Beowulf и Polar Express), архитектурни бюра (особено при визуализиране и рендъринг - все пак не всеки може да отдели толкова пари за Autodesk VIZ) и, разбира се, на цяла армия смели ентусиасти.

Cinema 4D R11 излезе малко преди коледните празници и определено е интригуваща. Вложен е сериозен труд, някои елементи (като например рендващия алгоритъм за глобално осветяване) са преработени изцяло. В някои отношения продуктът се опитва да настигне конкуренцията, в други предлага наистина оригинални подобрения.

Най-важното нововъведение са нелинейната анимация и пластовото анимиране. Не става въпрос за анимиране на пластове, а за анимиране по пластове. С други думи, подобно на редактиране на изображение на Photoshop всяко едно движение (основно на герои) може да се изолира в собствен слой. Най-елементарният пример - докато моделираният персонаж ходи пеш, то също така движи устни, обръща се, върти глава и торс, оглежда се, посочва разни неща и т.н. Всяко едно от тези действия може да бъде обособено в „пласт“, който сте в състояние да активирате, изключвате и (което е далеч по-важно) да комбинирате с останалите движения и да определитекак всяко едно от тях, в йерархичен план, влияе на останалите. Освен това Cinema4D позволява да групирате даден брой движения в общ клип, наречен Motion Clip. Примерно - „ходене изправен“, „приклякане“, „пълзене“, „бягане“ и т.н. По този начин може да изградите пълна поведенческа гама на вашия герой, да съставите нещо като библиотека с всичките му действия, които след това да използвате многократно, когато става въпрос за продължителна анимация, като ги подредите в желаната последователност. Съответно може да ги наслагвате, изрязвате, удължавате, свивате и т.н.

Важно е да отбележа, че Cinema4D е в способна да създаде плавен преход между отделните motion clips, като интерполира преминаването от едно състояние в друго. Сега вече сигурно ви е минало през ума, че всеки един клип може да бъде изолиран в отделен анимационен пласт, съответно преминаването от една фаза на движение към друга може да бъде пресъздадено с необходимата плавност и правдоподобност. И накрая, за да приключим с анимацията, трябва да споменем за т.нар. pivots. Буквалният превод е „опорна точка“и pivot се използва много често в тримерното моделиране. В случая обаче става въпрос за нещо като „спусък“, който задейства определен тип анимация - примерно може да сложите pivots за смяна посоката на движение в ъглите на стая и по този начин да накарате героя ви да се разхожда напред-назад, без да анимирате кадри. Всичко, което споменах дотук, касае т.нар. нелинейна анимация. Cinema4D предлага и някои подобрения свързани с класическата анимация по кадри. Чрез т.нар. ghosting може да анализирате кадрите поединично или в групи (примерно преди и след актуалния кадър, който разглеждате в момента), като по този начин извършвате фина настройка в движението на герой и обект. Това се прави с цел да се придаде по-висока правдоподобност - в крайна сметка математично изчисленото придвижване изглежда прекалено правилно, стерилно и съответно - доста нереално. Ако се огледате, дори ей така през прозореца към улицата, ще видите, че никой минувач не се разхожда с идеално изчистена последователност. Или в случая ghosting функцията ви позволява да проявите висш перфекционизъм, като... лишите от перфекционизъм вашата анимация. Програмата позволява да избирате един, два, повече или дори всички кадри, да ги визуализирате в различни режими, както и да запазите определени ключови кадри активни при проиграване на анимацията.

Рендването също е претърпяло доста сериозна ревизия и може да се похвали с някои ключови подобрения. На първо място - скоростта. Всъщност за запознатите това едва ли е учудващо - освен заради цената Cinema4D придоби особена популярност именно поради факта, че е адски бърза, като още навремето„биеше“ 3ds max по отношение на производителността. А впоследствие техният синтетичен тест Cinebench бързо си спечели уважението на хардуерните тестери и ентусиасти. В Cinema4D R11, поне според думите на разработчиците, наблюдаваме близо 29% покачване на бързодействието. Защо не е 30.1%, не мога да ви кажа, явно става въпрос за прословутата германска точност. Немците са си извели начина и условията на тестване, хардуерната конфигурация, като са наблегнали върху рендването и обработката на реални проекти на техни клиенти, а не на фантасмагорични идеи и задачи. Според мен можем да им повярваме.

 

Иначе самият рендващ алгоритъм е изцяло пренаписан, особено що се касае до рендването в режим на глобално осветяване, като по този начин е подобрена не само скоростта, но и качеството на окончателното изображение, като са използвани нови алгоритми и възможности за допълнителни хардуерни изчисления - като например irradiance или QMC (Quasi-Monte Carlo) алгоритъм. Отделно има подобрена поддръжката на HDRI с разширен обхват, нови опции при рендване на небе и осветителни тела и т.н. Тук е моментът да спомена нещо много важно - присъствието на CineMan. Това е модул, който служи за преобразуване на произволна сцена от Cinema4D във вид, годен за рендване под ...RenderMan. RenderMan е познат на хората, интересуващи се от 3D, като един от най-добрите (де факто индустриален стандарт наред с mental ray), рендващи алгоритми в света. Десетки студиа за специални ефекти и анимация (като например Pixar) използват именно Renderman, така че интеграцията между него и Cinema4D е ключова с оглед на интегрирането на Cinema4D в производствения цикъл.

И накрая нещо много важно, което може би ще зарадва много малцината (малцина, но елитни!) потребители на iMac - Cinema 4D може да се достави в 64-битов вариант, предназначен за Mac OS X.5 Leopard, което ще рече, че ще може да се възползва от всички 64-битови преимущества - по-голямо адресно пространство, достъп до 4 и повече GB оперативна памет, висока степен на стабилност и производителност.

Най-хубавото (за мнозина обаче не съвсем) качество на Cinema4D е, че по- стоянно се обновява, при това напълно безплатно. Ъпдейтите могат да се свалят съвсем спокойно. Най-вероятно в момента, в който четете тази статия, вече се е появила Cinema4D R11.1 примерно, така че проверете на www.maxon.net. Там, след подробна регистрация, може да изтеглите и демоверсия на продукта, който да тествате на вашия компютър. Успех! – Светлин Светлинов

 


Съдържание: