Autodesk Mudbox - виртуалният компютърен скулптор




Autodesk Mudbox - виртуалният компютърен скулптор

PCMagazine, Брой 2
Категория: Софтуер , Фото редактори
Етикети: Autodesk , 3D моделиране
PC MAGAZINE
11.2.2009

Autodesk Mudbox - виртуалният компютърен скулптор

Класическото тримерно моделиране е малък математичен ад, което според мен е първата и най-сериозна (понякога непреодолима) пречка пред всеки бъдещ компютърен художник - усвояването на нетипични, сложни, доста „инженерни“ компютърни техники. Далеч по-удобно, практично и достъпно би било методът на компютърно моделиране да имитира реално съществуващи и добре познати творчески прийоми.

Точно тук се намесва Autodesk Mudbox - това е програма за тримерно моделиране и рисуване, която е вдъхновена от класическите художествени дисциплини. С други думи, вместо да потънете в малкия, но кошмарен водовъртеж отполигони, NURBS и подразделни повърхнини (характерен за Maya, 3ds max или Softimage|XSI), при Mudbox използвате добре познати, хилядолетни техники, като скулптура и рисуване.

Мишката и клавиатурата съответно се превръщат във вашите „виртуални длани“, а фигурата на работното поле - в нещо като „парче глина“, което може да обработвате - мачкате, огъвате, издърпвате, издълбавате, изглаждате и т.н. Съответно вместо да си играете с полагане и напасване текстури, може директно да рисувате върху самия „глинен“ модел.

Принципно е добре да имате някакви основни познания по тримерно моделиране, но дори и никога да не сте пипвалипрограма от този вид, може спокойно да започнете веднага да работите с Mudbox. Като за начало приложението ви предлага няколко „полуготови“ модела, с които може да стартирате - освен стандартни примитиви, имате и по-сложни форми, като например гущер, бик, човешко тяло и човешка глава.

 

Самото моделиране е, как да го нарека, вълшебно. Може да работите с мишката, но лично аз ви препоръчвам да се оборудвате с таблет. Тези устройства поевтиняха, така че си струва инвестицията, в случай че наистина имате вроден усет. Има как да го разгърнете - интерфейсът на Mudbox е прекрасен! Свеж, директен, интуитивен. Творчески, както се казва. Половината клавишни комбинации ще си „дойдат“ сами, без да ги гледате в помощния модул. Другият вариант е да си ги дефинирате, както на вас ви харесва, все пак нека не забравяме, че художници и дизайнери са прословути със своите навици. Освен това Autodesk заслужават голяма червена точка, тъй като са оставили опция да използвате директно „горещите клавиши“ на Mayа.

Това не е случайно. Mudbox може да се използва като самостоятелна PCпрограма, но истинската му задача е да работи паралелно с 3ds max или най-вече Maya (и двете собственост на Autodesk, не забравяйте). На практика, след като дизайнерите създадат даден 3D модел, те могат да го прехвърлят за допълнителна дообработка под Mudbox - там към „голия“ обект могат доста по-лесно и бързо да се добавят значително повече специфични детайли - като например бръчки, мускулни влакна, вени, рани, белези, съответно да се вдигне значително нивото на детайлност на вашия герой.

Зе целта е предвиден доста сериозен инструментариум, който включва може би около дузина и половина инструменти. Те са разделени на две части. Първата са вашите „ръце“ - с тези инструменти може да изглаждате, издърпвате, завъртате, издълбавате, изрязвате и „запълвате“ „глината“. Втората част включва инструменти за рисуване - четка, молив и спрей. Сигурно ви се струват малко на брой, но трябва да вметна, че освен с цветове, може да „рисувате“ и с текстури! Тоест формата на четката ви (т.нар. Stamp) може да бъде определена картинка в растерен формат. Mudbox пристига с доста готови варианти, но нищо не пречи да подготвите и вмъкнете ваши форми.

Ключова роля тук играят две много важни особености на Mudbox. На първо място това е интерактивното регулиране нивото на детайлност. Тоест, където има нужда да пипнете много фино, просто карате Mudbox да генерира допълнително повърхнини върху обекта (чрез натискане на клавиша W). Втората особеност е наличието на пластове. Подобно на Photoshop те позволяват да изолирате определени елементи в собствена среда, съответно да ги показвате, скривате и обработвате отделно. Ако пак трябва да дам същия пример, в първия пласт ще е основната фигура (примерно вашият нов Конан), а в следващите може да обособите мускулните форми, порезните рани, белезите и т.н.

Готовият модел може да се запази в собствения на Mudbox формат или да бъде експортиран обратно в стандартния .OBJ. Което позволява на програмата успешно да се интегрира в производствения цикъл на всяко студио за дизайн и специални ефекти. Стискам й палци, с подкрепата на Autodesk и в компанията на Maya и 3ds max, Mudbox определено го чака добро бъдеще. – Светлин Светлинов

 

 

 


Съдържание: