Плюс или минус са разликите в референтния дизайн




Плюс или минус са разликите в референтния дизайн

PCMagazine, Брой 6
Категория: Хардуер , Графични карти
Етикети: ATI Radeon , графична карта
PC MAGAZINE
3.6.2009

Плюс или минус са разликите в референтния дизайн

Доста бързо след официалната премиера на rv740 и Radeon HD 4770 стана ясно, че ATI е разработила превъзходна графична карта, която ще заеме своето място в средния пазарен сегмент. Очевидно ATI е на път да повтори ситуацията с успеха на RV770 и Radeon HD 4850 с новото ядро, произвеждано по 40 nm процес. След анонса на новото 40 nm ядро доста партньори на компанията започнаха да показват своите разработки на видеокартата. Сред тях е и Gigabyte, чиято референтна версия ще разгледаме в този материал.

Вероятно вече сте научили, че между семплите на Radeon HD 4770, които ATI изпрати на журналистите от съответните издания, и референтния дизайн, към който ще се придържат партньорите на компанията, има известни разлики в захранващата схема и охладителя (е, ако не сте, вече знаете). Доколко това ще се отрази на потенциала за овърклок на картата и нейната стабилност, тепърва ще установим. Казано накратко, става дума за няколко липсващи MOSFET-а от захранващата схема, както и по-малък охладител, разположен само върху графичното ядро.

При модела Radeon HD 4770 на Gigabyte е използван охладител, припокриващ се с референтния дизайн на ATI. Макар и да не разполага с топлопроводи, на практика ефективността на охладителят е отлична и на перката не й се налага да работи на по-високи обороти (които съответно да се чуват), за да се справя с охлаждането. Очевидно самият графичен процесор не генерира толкова много топлина, че това да е проблем на доста скромния на вид радиатор.

Що се отнася до паметта на картата, единственото охлаждане, което е предвидено за нея, е от въздушния поток на вентилатора, обдухващ графичното ядро. Ако решите да се занимавате с екстремен овърклок на карта с подобен дизайн, вероятно ще е по-добре да поставите допълнително охлаждане на чиповете с памет.

Характеристиките на картата са съвсем стандартни за модела – графично ядро RV740, произвеждано по 40 nm процес и тактова честота 750 MHz. Паметта на модела е GDDR5, работеща при честота 800 MHz (3.2 GHz), даващи на картата пропускателна способност от около 51.2 GB/s през шината с широчина 128 бита.

Тестовата видеокарта ни беше предоставена от Gigabyte и в комплекта към нея намираме също така два преходника – DVI-HDMI и DVI-D-Sub, както и PCI-Express захранващ конектор и изводи за включване към TV-Out порта на картата.

За да разберем какви са възможностите на картата, ще я подложим на няколко теста, като освен при стандартни настройки ще ги „извъртим„ и след овърклок на ядрото и паметта. Системата, на която ще бъде инсталирана картата, е с дънна платка ASRock А790GXH/128M с чипсет AMD 790GX + SB750 и процесор AMD Phenom II X4 955, работещ на честота 3.66 GHz. Паметта на системата е TakeMS Mach2-Series тип DDR2-1066 MHz с обем 2 GB.

Операционната система за тестовете е Microsoft Windows Vista Ultimate Edition, а драйверите за графичната карта, които използвах, са предвидените в комплекта към видеокартата от Gigabyte. Настройките на изображението са за форсирана през ССС 16-кратна анизотропна филтрация на текстурите и максимално качество на картината. Тестовете, на които ще подложим картата, са класическите синтетични тестове на Futuremark – 3DMark 2006 и 3DMark Vantage Performance Set, тестът към програмата Furmark 1.6.0, както и игрите FarCry 2, Crysis Warhead, Call of Juarez и World in Conflict.

Тестови резултати

Ако разгледаме резултатите на тестовете на графичната карта с двата продукта на Futuremark, се вижда, че Gigabyte Radeon HD 4770 предоставя съвсем задоволителна производителност, особено като вземем предвид цената, на която се продава (около 170 до 190 лв.).

Овърклокът на картата беше доста впечатляващ, като очевидно, макар захранването на картата да е „олекотено„ откъм някои елементи, то се справя отлично със задачата си. Максималната стабилна честота, която успях да постигна, беше 900 MHz за ядрото и доста зашеметяващите 1150 MHz за паметта (еквивалентни на 4.6 GT/s). Както се вижда от резултатите, овърклокът се отразява доста добре на двете заглавия на Futuremark и почти никак на теста на Furmark.

Тестовите настройки в Crysis Warhead бяха резолюции 1280х1024 (4хАА) и 1440х900 и ниво на детайлите „Gamer„. Причината за така подбраните разделителни способности се крие основно в пазарния сегмент, къмкойто е насочена картата, където резолюции от типа на 1920х1440 са, меко казано, рядко срещани. И така, в Crysis Warhead картата очевидно трудно може да осигури комфортно за игра ниво на кадрите при активиран антиалайсинг.

Изключването на АА и овърклокът на картата обаче променят ситуацията до степен Crysis Warhead да стане почти възможен за игра, което, честно казано, си е впечатляващо постижение за видеокарта на цена от под 100 USD. Само допреди година графичните карти, които се справяха с тази игра в подобни режими, струваха няколко пъти повече – как да не се радва човек на техническия прогрес?

Във FarCry 2 Gigabyte Radeon HD 4770 се представя задоволително добре, но след овърклока й играта става далеч по-комфортна. Очевидно новото „горещо“ предложение на ATI за следващите няколко месеца ще е RV740 (поне в този пазарен сегмент). Дори и при ниво на детайлите „Ultra High“ FarCry 2 върви изключително плавно, достигайки среден брой на кадрите от почти 50 fps след овърклок.

World in Conflict и Call of Juarez са доста интересна комбинация от игри – първата определено не е „приятел“ на продуктите на ATI, докато втората е напълно противоположна в това отношение. Настройките на детайлите в World in Conflict бяха максималните възможни като качество и ниво на графиката. Въпреки доста тежката игра Gigabyte Radeon HD 4770 успя да се справи задоволително с тестовете, осигурявайки около 30 fps, които са достатъчни за нормална игра при RTS заглавията. Овърклокът на картата ни носи около 3 до 5 кадъра отгоре към тези резултати, които, макар и да не са много, все пак са добре дошли.

В Call of Juarez видеокартата се представя отлично – нивото на използваните настройки беше „Normal“ за сенките и 1024х1024 размер на shadowmap опцията. Както може да се види от резултатите, Gigabyte Radeon HD 4770 успява да се представи отлично в тестовете с това заглавие. След овърклок повишението на производителността на картата е доста солидно, като добавя от около 10 до повече от 20 кадъра към и без това добрите резултати.

Gigabyte Radeon HD 477 0 – плащате малко, получавате много!

Ако трябва да сумирам впечатленията си от Radeon HD 4770 на Gigabyte в няколко думи, то те ще са следните: Gigabyte (и ATI, разбира се) не само са осъществили успешен преход към новия производствен процес, но и са разработили карта, която няма аналог в класа си. Макар референтният дизайн, използван при този модел на Gigabyte, да е с по-малко захранващи елементи, това на практика не се отразява изобщо на производителността. Овърклокът на картата е, меко казано, феноменален и й позволява да постигне отлични резултати в игровите тестове. Освен всичко друго охлаждането работи изключително тихо и ефективно – факт, който също не е за пренебрегване.

 

 


Съдържание: