Aкцент върху детайла




Aкцент върху детайла

PCMagazine, Брой 6
Категория: Софтуер
Етикети: SONAR 8
PC MAGAZINE
3.6.2009

Aкцент върху детайла

SONAR достигна своята осма версия. Ако трябва да прозвуча като пенсионер от първия етаж, който оглежда порасналия ученик на съседа: „Как лети времето само...“ Ами да, сякаш онзи ден оглеждах първите стъпки на Cakewalk Professional (първообраза на SONAR), редях ноти и експериментирах с Piano Roll и си играех с часове с мишпулта. Но това, което се роди от годините упорит труд на разработчиците на Twelve Tone Systems (съответно понастоящем Cakewalk Inc.), определено буди възхита и респект – SONAR успя да се наложи като едно най-добрите DAW решения, като извоюва свое място под слънцето наред с Pro Tools, Nuendo и Cubase.

Всъщност, само да вметна, съкращението DAW идва от Digital Audio Workstation или, казано по-просто, SONAR може да превърне всеки един съвременен компютър в пълноценно звукозаписно студио. Съответно покрива целия периметър, който се изисква за качествено музикално продуциране – като започнете от най-обикновен запис на входящ аудиосигнал (примерно от микрофон или инструмент), преминете през редактиране, миксиране, прилагане на ефекти, отстраняване на грешки, стигнете до мастериране и подготовка за публикуване (тиражиране на носител, пускане в интернет). Отделно SONAR е отличен MIDI секвенсер, нали е наследник на именития Cakewalk Professional, притежава средства за работа със семпли и лупове (подобно на ACID Pro) и не на последно място приложението е отлично решение за работа с виртуални инструменти, дръм машини и софтуерни синтезатори.

С други думи, SONAR се явява нещо като многорък Шива в звукозаписната индустрия, универсален продукт, който отговаря на разнообразните, на моменти несъвместими, но със сигурност доста високи изисквания на музиканти и музикални продуценти.

Надявам се, че ще ми простите това доста телеграфно представяне, но мястото ни е ограничено, а и трябва да обърна внимание върху новостите в осмата версия.

Броят им е солиден, но като цяло нововъведенията не се отличават с кой знае колко разтърсващ магнитуд, но това не означава, че не е работено усърдно. Точно обратното. Положен е доста труд, като Twelve Tone Systems са се концентрирали върху дребните, но важни функционални и интерфейсни подобрения, като продължават тенденцията от последните няколко години да обръщат подобаващо внимание на стабилността, оптимизацията и производителността на SONAR.

И все пак, ако трябва да откроим някои новости, те са две. Едната е обновеният Loop Explorer 2.0 за организиране, прослушване и прилгане на лупове, а другата е въвеждането на нов тип писта, предназначена за работа с виртуални инструменти, наречена Instrument Track. Освен това си струва да се спомене възможността за групиране на клипове, опцията за свободен запис в произволен момент или наличието на нови плъгини и ефекти.

Тук е моментът да спомена, че SONAR пристига в две издания. Eдното, по-достъпното, е SONAR Studio, а второто, доста по-солидно и оборудвано с впечатляващо количество бонуси (основно виртуални инструменти и синтезатори), се нарича Producer Edition. Грубо ка- зано, Studio Edition е по-интересен за самостоятелни музиканти, докато Producer Edition е апетитен (заради възможности и цена, най-вече) за солидните звукозаписни студиа.

Но да не се отвличаме, а да севърнем към новостите.

Наличието на Instrument Track, или писта специално за инструмент, не е нещо ново. Тези, които са работили с Cubase примерно, знаят, че този тип писта съществува там от доста време. При SONAR досега бе нужно да се използват за целта две писти – едната, която съдържа самия синтезатор/инструмент, и втора, MIDI, писта, която да го управлява. Да, малко сложно, макар и логично. Сега вече може да ги обе- дините в обща, „инструментна писта“, като трябва да посоча, че това не може да стане толкова директно през мишпулта, както сте свикнали да добавяте аудио/MIDI пътечки. За целта или трябва да активирате нов синтезатор/инструмент през Synth Rack, или да обедините ръчно две писти през Track View.

Loop Explorer също е интересен и присъствието му до голяма степен навява асоциации с ACID Pro, където луповете/семплите се импортираха с влачене и пускане в интерфейс, подобен на Explorer, след което интиутивно се поставяха и „рисуваха“ (като с четка) върху самата аудиописта. При SONAR обаче нещата не са реализирани толкова интуитивно и съответно Loop Explorer няма да ви осигури бързината и удобството, характерни за ACID Pro. При Loop Explorer е наблегнато основно върху пред- варително прослушване на MIDI семпли през различни синтезатори (тези, които са активни за текущия проект). Но ако вместо MIDI ползвате аудиосемпли, това няма как да ви зарадва кой знае колко много. Това, което обаче ще ви хареса повече, са подобренията, свързани с процеса на звукозапис и обработка.

Те на пръв поглед изглеждат доста тривиални, но всъщност са доста практични и дори е странно как чак сега хрумва на разработчиците да ги реализират. Като например, възможността за стартиране на запис в произволен момент – става въпрос за Anytime Recording, тоест може да активирате/деактивирате писти дори докато в същото време тече друг запис или плейбек.

Адски ценно е и групирането, което значително улеснява манипулирането с множество писти на особено сложни проекти (примерно с 50, 60, 100 и повече писти). От една страна, имате т.нар. Clip Selection Groups, тоест, ако в даден момет извършвате многоканален запис (да речем 12 писти, барабани), готовите аудиоклипове се „събират“, така че лесно да ги намерите, обработвате и монтирате заедно.

От друга – SONAR предлага т.нар. Bus Output/Input Grouping, тоест програмата може да групира автоматично пистите, на базата на входно-изходните им параметри и предназначение.

Що се касае до Clip Selection Groups, тоест автоматичното групи- ране при запис, тук в помощ идва т.нар. Aim Assist Cursor, или това е хитро интерфейсно подобрение, която улеснява и оптимизира визуалното „подравняване“, позициони- рането и правилното синхронизиране на отделните клипове.

Не бива да забравяме и други невидими подобрения. На първо място, Twelve Tone Systems твърдят, че значително са оптимизирали работата на програмата под 64-битови операционни системи, елиминирали са латентността до минимум и са постигнали още по-високо ниво на съвместимост с ASIO драйвери в 64 битова среда, като наред с това са избегнали някои стари досадни недостатъци (като например, липсата на начален такт на метронома при запис). SONAR би трябвало да работи по-читаво, по-„леко“, като пестеливо и предвидливо разпределя системните ресурси. Естествено най-облагодетелствани в случая са прителжателите на мултиядрени системи и в частност онези, които разчитат на Windows Vista като платформа, още повече че в момента предстои появата на втори сервизен пакет за Windows Vista. Доколко той ще повлияе положително е отделен въпрос.

 

Иначе, ако сте сред късметлиите, които ще се сдобият с продуцентското издание на SONAR, за вас ще има много, при това наистина солидни, бонуси. На първо място, поне за мен, това е присъствието на пълната (е не както беше досега на олекотената) версия на Dimension Pro. Един от най-убийствените синтезатори на планетата, който в случая се доставя с над 8 (осем!) гигабайта допълнително съдържание, което включва подложки, брас секция и оркестрални звуци.

Освен него SONAR са включили смазващия Guitar Rig Pro LE на Native Instruments за работа с китарени звуци, TruePianos Amber модул за синтезиране на изключително реалистични и въздействащи пиано партии. Нека не забравяме Beatscape, може би най-успешния модул за работа с бийтове и подготовка на ремикси (с 4 GB включено съдържание), както и интригуващия TL-64 Tube Leveler, който ще вивърне в ранните „лампови“ години на звукозаписа. Извинявам се за суперлативите, може да ви прозвучат малко пресилено и неестествено, но в SONAR Producer Edition наистина е събрано най-доброто от най-доброто в света на виртуалните музикални инструменти и синтезатори. Нека не забравяме, че освен изброените от мен нови модули получавате също така и онези, които присъстваха в предишни версии на SONAR – като например, Drop Zone, Z3TA+ или Rapture.

На сайта на Twelve Tone Systems /Cakewalk ще може да намерите демо на Sonar, което в скромен вариант заема около 120 MB. Раз- гледайте го.

Вярно, програмата се използва основно в професионалните звукозаписни студиа, които през последните няколко години вече преминаха окончателно в цифровата ера. Е, да, така е, там намира приложение само най-последната дума на компютърната техника, многоканални звукови карти, скъпо електронно оборудване, специални ефекти, усилватели, MIDI периферия и хардуерни мишпултове.

Но в крайна сметка SONAR е софтуерен продукт, съответно е достатъчно гъвкав да се нагоди към всякакви условия – включително и тези на домашния ви PC, а защо не и лаптоп. – Светлин Светлинов


Съдържание: